onsdag 31 mars 2010

Om floder

Hejhej. Fortfarande ingen kamera och alltså inga renoveringsbilder. Men jag kan säga att det görs framsteg. Till exempel har vi väggar nu. Och tak utan hål. Och snart golv, tror vi.

Under tiden kan jag påpassligt undra hur det gick till när världens floder fick sina officiella namn. Alltså, en flod som är 400 mil lång eller nåt lär ju ha kallats olika saker på olika ställen längs dess sträckning. Folk lär ju inte ens ha talat samma språk. Och lär ju i de flesta fall inte göra det nu heller. Och inte fanns det mobiltelefoner eller ens mail när flodnamnen hittades på. Var det så att Den Vite Mannen kom och bara "Nu ska hela floden heta Niger" och så heter den det på kartan men alla som bor längs med den skiter helt i detta? Eller kallar de den för Niger? Och hur gick då detta till?

Jag räknar nu med att min enorma läsarkrets hjälper mig.

3 kommentarer:

Patrik sa...

Din enorma läsarkrets är alltså jag. Jo, det är precis som du säger: Niger hade en massa olika namn men Whitey ville ha ett enda, så han tog det största eller det som användes av den folkgrupp han råkade stöta på, eller så hittade han bara på ett.

Anonym sa...

De kanske skrev det på en barkbåt som sakta seglade sig igenom alla länder?

Marre

Maria sa...

Mhm. Hade du brytt dig om det på Rönne å kom guppande en barkbåt där det stod "denna flod heter Nalabumbo"?