lördag 17 juli 2010

Skojigt

Sitter här och läser juninumret av QX. Har läst det förr, men då missat ett stort stycke humor i en intervju med Paolo Roberto. Intervjun handlar om hur han 2006 blev utnyttjad och lurad (säger han själv) att skriva på uppropet att bevara äktenskapet. Han säger sig ha ångrat sig redan nästa dag och inte alls ha gillat bevara äktenskapet-kampanjen men säger vidare: "Men för mig var det två viktiga saker i min värdegrund som krockade i och med detta lagförslag, dels är jag ju katolik, men samtidigt värnar jag ju om alla människors lika värde. Och det krockade för mig."

Där ser man. Katolicism mot värnande om alla människors lika värde. Krockelikrock. Det var inte jag som sa det.

Hela intervjun här på sidan 14.

2 kommentarer:

Patrik sa...

Katolicism är fan skumt. Det är en av rätt få religioner som faktiskt har riktiga fastställda krav; man måste tro och vara vissa saker för att vara katolik. Och så träffar man ändå en hög katoliker som... tja, kanske inte helt och hållet följer det. Så varför ser de sig som katoliker?

Maria sa...

Ja, eller hur? Som en tjej som sa "Jag är katolik och jag har gjort två aborter".

Jamen, see you in hell, liksom.